Sunday, October 05, 2008

Church in Czerniejewo
Gębarzewo
Abandoned house

Another nice day so we took off for Czerniejewo, a little town close to Gniezno. It has a palace there built in 1771 by Jan Lipski. The earliest mention is in 1284 when the town is referred to as Handeslplatz. It was a royal possession from then until 1386 when King Władysław Jagiełło gave it to Sędziwój Pałuka z Szubina. I thought we would be able to go inside to see the palatial interiors but when we arrived we discovered it was now a hotel and museum. Unfortunately the museum was closed and we could only view the outside and surrounding estate but it was a nice day to walk around outside. The town, itself, is small and this palace is the big attraction. I took pictures of the palace, front and back, and the church.

From there we decided to take the small roads to Gniezno and were surprised by the manor house we found on the way to Gębarzewo. The white house has been beautifully restored and is occupied so we couldn't get to close.

Arriving in Gniezno from the back roads we passed a building on the left side being restored as a bank and I saw a fence around the property next to it. I caught a glimpse of a large house and it aroused my curiosity so I went around the block and pulled into the bank parking lot. We parked the car, grabbed my camera and walked to the fence. I could see part of the house, it looked abandoned so I found an opening in the fence and we walked down the path to the house. Sure enough, there was no one living in it, even though the lower floor did have covers on the windows. It had about 2 hectares of land surrounding it and is need of repair but I can imagine a very nice house for someone who could afford to buy and restore it. Anyone want to invest in a nice place to come for vacation:-)? Pictures in the Slideshow on the right side.

We left Gniezno about 3PM, headed back to Poznań and went to the rynek for coffee. There are only 5 outside cafes left standing, the rest have closed down for winter.

Earlier in the morning I met with an acquaintance and she showed me about 600 pictures from her trip to India. She just returned last Friday so I was interested in her opinion of her trip.

Inny miły dzień tak skoczyliśmy dla Czerniejewo, trochę miasta blisko Gniezno. To ma pałac tam wbudowywał 1771 przez Jana Lipski. Najwcześniejsza wzmianka jest w 1284 kiedy miasto jest odniesione do jak Handeslplatz. To było królewskie posiadanie od tego czasu aż do 1386 kiedy Król Władysław Jagiełło dał to Sędziwój Pałuka z Szubina. Myślałem, że moglibyśmy pójść wewnątrz by zobaczyć pałacowe wnętrza ale kiedy przybywaliśmy odkrywaliśmy, że to było teraz hotel i muzeum. Niestety muzeum było zamknięte i moglibyśmy tylko obejrzeć na zewnątrz i otaczający stan ale to był miły dzień by przejść się na zewnątrz. Miasto, siebie, jest mały i ten pałac jest duża atrakcja. Zrobiłem zdjęcia pałacu, przedniego i w tył, i kościół.

Stamtąd zdecydowaliśmy się wziąć małe drogi do Gniezno i byliśmy zaskoczeni przez dworek znaleźliśmy w drodze do Gębarzewo. Biały dom był pięknie przywrócony i jest zajęty tak nie moglibyśmy dostać się zamknąć.

Przybywając do Gniezno od tylnych dróg przeszliśmy budynek po lewej strona będąca przywrócona jak bank i ja zobaczyłem ogrodzenie dookoła własności obok tego. Rzuciłem okiem dużego domu i to budziło moją ciekawość tak poszedłem dookoła bloku i pociągnąłem do parkingu banku. Zaparkowaliśmy samochód, porwaliśmy mój aparat fotograficzny i chodziliśmy do ogrodzenia. Mógłbym zobaczyć część domu, tego wyglądany porzuciłem tak znalazłem otwarcie w ogrodzeniu i zeszliśmy ścieżkę do domu. Wedle oczekiwań, tam nie był nikt mieszkający w tym, nawet gdyby niższa podłoga miała okrycia na oknach. To miało około 2 hektarów ziemi otaczającej to i jest potrzebuje naprawy ale mogę wyobrazić sobie bardzo miły dom dla kogoś, który mógłby dostarczyć kupić i przywrócić to. Ktoś chcą zainwestować w miłym miejscu by przyjść dla wakacji:-)? Zdjęcia w Pokazie slajdów na prawa strona.

Zostawiliśmy Gniezno o 3PM, poszliśmy w tył do Poznań i poszliśmy do rynek dla kawy. Tam są tylko 5 zewnętrznych kawiarń opuszczały stanie reszta zamykają od zimy.

Wcześniej rano spotkałem się ze znajomością i ona pokazała mi około 600 zdjęć od jej podróży do Indii. Ona właśnie zwróciła w zeszły piątek tak byłem zainteresowany w jej opinii jej podróży.