Wednesday, June 25, 2008

Vacation-Thursday-Chełmno

We had a decent night’s sleep, without noise and felt rested when we woke. We went down for breakfast and then checked out of Hotel Centralny. After putting our luggage in the car we walked to the old city, to the tourist office where we paid four zloty for a map of the city with the historical buildings. There are no castles or palaces to see but several churches, the old walls Chełmno was the ancient capital of the historic Chełmno Land, the area marked by the Vistula, Drwęca and Osa rivers. The town is situated on nine hills and gets it’s name from the Latin word”culmen”, which means hill. The town was established in 1233 by the Teutonic Knights order.

The first church we visited was the church of the Virgin Mary, erected by the Knights order between 1280 and 1320, it is one of the oldest in Pomerania.Inside are 14th century statues of apostles, a grand high altar, medieval murals and an organ.

The second church was St. James the Elder. It was built for the Franciscan order in the 13-14th century. This church is much less elaborate and going through restoration now. The walls are all painted white and it does not have as much stained glass. It is like a more modern restoration.

The third church was Dominican, St. Peter and Paul, at the end of Dominikańska street. The church is in need of a lot of restoration. There was a volunteer group of two people trying to do some of the restoration but there is so much time-related damage that it will take years to restore. This is the type of thing I would volunteer my time to if I lived in Chełmno.
On the walk back to the car we passed a large water tower and the very old grainary.

We finished our visit and started our short hour or so drive to Malbork. We went north on route 1 until we could find a road through the country to route 55 that would lead us to Malbork. It’s a very nice road to drive, this 55. Tree lined, though some more nice country and small towns and very little traffic. We arrived in Malbork about 2:30, checked into Hotel Dedal, had a nice lunch of tuna salads and drove 1km to the fortress/castle of Malbork. It is impressive. I’ve never seen one as big as this. We decided to spend time first just seeing the outside of the fortress and then tomorrow go inside for the day to visit whatever they will let us see. The whole fortress is now open to the public so I don’t know what we are able to view.

We finished the evening with dinner at the hotel, called Jay to get directions to his flat tomorrow in Gdańsk. We tried going to sleep about 10:30 but there was a German-Portugal soccer match on TV and evidently the occupants on the floor below us were from Germany so it was kind of loud for a while.

Mieliśmy sen przyzwoitej nocy , bez hałasu i poczuliśmy się pozostany kiedy budziliśmy się. Zeszliśmy dla śniadania i wtedy sprawdziliśmy z Hotelu Centralny. Po kładzeniu naszego bagażu w samochodzie, który chodziliśmy do starego miasta, do biura turystycznego gdzie zapłaciliśmy cztery złoty za mapę miasta z historycznymi budynkami. Tam nie mają żadnych zamków albo pałaców zobaczyć ale kilka kościołów, stary ścian Chełmno był starożytna stolica historycznej Chełmno Ziemi, obszaru zaznaczonego przez Wisłę, Drwęca i rzeki Osa. Miasto jest umieszczone na dziewięciu wzgórzach i dostaje się to jest imię od łacińskiego szczytu” słowa ”, który znaczy wzgórze. Miasto było założone w 1233 przez Krzyżaków zamówienie.

Pierwszy kościół, który odwiedziliśmy był kościół maryjny, wzniesiony przez Rycerzy zamówienie między 1280 a 1320, to jest jeden z najstarszego w Pomerania.Inside są 14. posągów stulecia apostołów, wielkiego wysokiego ołtarza, średniowiecznych malowideł ściennych i organu.

Drugi kościół był św. James Starsze. To było zbudowane dla franciszkańskiego zamówienia w 13 14. stuleciu. Ten kościół jest dużo mniej wypracowanego i przechodzący przywracanie teraz. Ściany są cały malowany biały i to nie ma tyleż witrażu. To jest jak nowocześniejsze przywracanie.

Trzeci kościół był dominikanin, św. Peter i Paul, przy końcu Dominikańska ulicy. Kościół jest w potrzebie dużo przywracania. Grupa ochotnika dwóch ludzi próbowała robić trochę z przywracania ale tam jest tyle czasu spokrewnionej szkody, że to zajmie lata by przywrócić. To jest typ rzeczy zaofiarowałbym się mój czas do gdybym zamieszkałem w Chełmno.

Na spacerze tył do samochodu, który przeszliśmy wielkiej wieży, nie pewnie dla czego to było i bardzo stary grainary.

Skończyliśmy naszą wizytę i zaczęliśmy naszą niecałą godzinę albo tak pędzimy do Malbork. Poszliśmy na północ na szlaku 1 aż moglibyśmy znaleźć drogę przez kraj by przesłać 55, które prowadziłyby nas do Malbork. To jest bardzo miła droga by popędzić, to 55. Drzewo liniowane, chociaż trochę milszego kraju i małe miasta i bardzo mało ruchu. Przybyliśmy do Malbork około 2:30, sprawdzony Hotelu Dedal, mieli miły posiłek południowy sałat tuńczyka i kierowali 1km do fortecy/zamku Malbork. To jest wywołujące głębokie wrażenie. Nigdy nie zobaczyłem jednego tak duży jak to. Zdecydowaliśmy się spędzić czas po pierwsze właśnie widzenie na zewnątrz fortecy i wtedy jutro idą wewnątrz na dzień by odwiedzić cokolwiek oni pozwolą nam zobaczyć. Cała forteca jest teraz otwarta do publiczności tak nie znam czego możemy obejrzeć.

Skończyliśmy wieczór z obiadem w hotelu, zawołanym by dostać instrukcje do jego płaskiego jutro w Gdańsk. Spróbowaliśmy zaśnięcie około 10:30 ale była niemiecka Portugalia odpowiednia osoba piłki nożnej na telewizji i najwyraźniej mieszkańcy na podłodze poniżej nas byli z Niemiec tak to było miłe ze strony głośnego na chwilę.