Monday, April 28, 2008

NFZ

I've noticed for some time now that everyone who comes into the local little store here says good morning or good evening when they come in. That's a little different from the states. There they say hello to anyone anywhere at anytime but here in Poland only when entering the store.

The national health care system here is NFZ(Narodowy Fundascz Zdrowia). Today I had to make the first monthly payment for next month so I went to the post to pay but they wouldn't accept it because I don't have a NIP(tax number). Foreigners living in Poland don't get one. I went back home, called the NFZ office to find out what to do and they did not understand why the post would not take my money. They said to try again with a different clerk. The new clerk looked over the document and said I did not have my bank account number on it but I was paying in cash so didn't see the need. So, back home to get the account number and return. Finally, after the third try she took my money, stamped the receipt and I returned home. You have to pay each month but after a few payments I will be able to use online banking to pay for it.


Zauważyłem przez pewien czas teraz gdy każdy, który przychodzi do miejscowego małego sklepu tutaj mówi dzień dobry albo dobry wieczór kiedy oni wchodzą. To jest trochę różnego od stanów. Tam oni mówią cześć do kogoś gdziekolwiek przy kiedykolwiek ale tutaj w Polsce tylko kiedy wchodzenie do sklepu.

Narodowy system opieki medycznej tutaj jest NFZ(Narodowy Fundascz Zdrowia). Dzisiaj musiałem zrobić pierwszą miesięczną zapłatę za w przyszłym miesiącu tak poszedłem do poczty by zapłacić ale oni nie przyjęliby tego ponieważ nie mam NIP(podatkowa liczba). Cudzoziemcy mieszkający w Polska nie dostaje jednej. Wróciłem do domu, nazwany biuro NFZ by wynajdować co robić i oni nie zrozumieli dlaczego poczta nie wzięłaby moich pieniędzy. Oni powiedzieli spróbować znowu z różnym urzędnikiem. Nowy urzędnik przejrzał dokument i powiedział, że nie mam mojej liczby konta bankowego na tym ale płaciłem gotówką tak nie zobaczyłem potrzeba. Więc, w tył do domu by dostać numer konta i wrócić. W końcu, po trzeciej próbie ona wzięła moje pieniądze, ostemplowała receptę i wróciłem do domu. Musisz zapłacić każdego miesiąca ale po kilku zapłatach, które będę mógł użyć online mającego rachunku zapłacić za to.

2 comments:

  1. Anonymous9:32 AM

    Każdy kraj ma swoje obyczaje. Dzień dobry lub dobry wieczór mówi się znajomym lub w miejscach, do których wchodzisz. Okazuje się, że zmiana kraju to także konieczność zmiany przyzwyczajeń. Nawet urzędników trzeba na nowo poznać i polubić:-)
    Pozdrawiam życząc udanych potyczek z Polską

    ReplyDelete
  2. Lunetarius,

    Zgadzam się i jeszcze uczę się:-) Kiedy po pierwsze przybywałem to zanudzało mój ale teraz wiem dla rzeczy by zmienić się, muszę zmienić się.:-0)

    ReplyDelete